Nyligen publicerades Michael Gordin, Scientific Babel, som verkar vara en intressant bok om språkfrågan inom vetenskapen sedan 1700-talet. John Gallagher har skrivit en recension i The Guardian.
Scientific Babel
Vetenskap, moral, arkiv, antropocen: länkar
Steven Shapin har skrivit en läsvärd essä om vetenskap, dygd och moral. Jag gillar hans förmåga att i ett sammanhängande resonemang på kort utrymme fläta samman idéer hämtade från en ganska lång historisk utveckling.
Det är oftast intressant att läsa om och reflektera över Brewster Kahles skapelse The Internet Archive och the Wayback Machine. Som här.
Är debatten om exakt till när man skall förlägga startpunkten för antropocen – 1700-talets industriella revolution, sommaren 1945, plastÃ¥ldern? – en väldigt viktig frÃ¥ga eller är det mer av en skolastisk övning, jag vet inte riktigt.
Länkar
Jacob Darwin Hamblin recenserar Ryan H. Edgington, Range wars, en miljöhistorisk studie av ekologin i det kalla krigets avspärrade miljöer, speciellt White Sands Missile Range.
Vad händer med kanadensisk forskningspolitik? Det verkar vara lite turbulent.
Självstyrande bilar? Gustav Sjöblom reder ut historien
The Maintainers: How a Group of Bureaucrats, Standards Engineers, and Introverts Made Digital Infrastructures That Kind of Work Most of the Time
Lee Vinsel har retat upp sig på Walter Isaacsons bok The Innovators: How a Group of Hackers, Geniuses, and Geeks Created the Digital Revolution:
The Innovators biggest problem is that it’s called The Innovators and is written in the dialect of innovation speak, perhaps the dominant ideology of the day, beloved of Silicon Valley-headed libertarians, TED Talkers, Wall Street business hustlers, and Republican and Democrat presidents alike. While Isaacson admits that innovation has become a buzzword, he repeats the ideology uncritically. He promises ”to report on how innovation actually happens in the real world,” but his framing almost totally neglects the real world as it actually exists.
Det är, parentetiskt sagt, en dialekt som inte bara talas av libertarianerna i the Valley eller av frasmakarna pÃ¥ TED-cirkusen utan även bland svenska högskolerektorer, innovationsbyrÃ¥krater pÃ¥ Vinnova, regionsamordnare i varenda landsting samt människorna bakom (och i) miljöer som Circle (jag mötte ganska mÃ¥nga under mina Ã¥r pÃ¥ FPI (som jag för övrigt saknar, men det är ämnet för en helt annan bloggpost eller bok – varför har inte nedläggningen av FPI rönt större uppmärksamhet?)). Fast i Sverige är nog innovationssystemsnissarna inte bara libertarianer utan minst lika mycket eller mer övervintrad 70-talsvänster som känner att deras planekonomiska fantomsmärtor kan lindras av en femÃ¥rsplan för innovationssystemet.
Men istället för att sitta vid institutionens fikabord och klaga pÃ¥ den neofilianstuckna analysen av teknikutveckling sÃ¥ bestämmer sig Vinsel och andra för att göra nÃ¥got Ã¥t det hela, pÃ¥ nÃ¥got vis sprida en alternativ bild. Byggande pÃ¥ arbeten av Ruth Schwartz Cowan, David Edgerton och en hel drös andra tekniksociologer och teknik- och vetenskapshistoriker (de kunde faktiskt även nämnt Svante Lindqvist i sammanhanget) vill man här lyfta upp ett icke-innovationscentrerat perspektiv pÃ¥ historia; mer vardaglig teknik, mer fokus pÃ¥ infrastruktur för att, som de hoppas ”we might push back, however slightly, on our society’s too shallow, too easy, and too sleazy obsession with ’innovation.'”:
Since Russell produced this parody, a number of scholars in science and technology studies have discussed developing its core insight. The discussion has moved well beyond the realm of digital technologies to include all forms of infrastructure, the mundane labor that goes into sustaining everyday life, and the people who are left out or fare poorly in our current technological arrangements, both within rich, industrial nations and outside of them.
[…]
I am writing this blog post to find like-minded individuals who are interested in exploring this the history of maintenance, infrastructure, and mundane labor, broadly construed. We believe that such investigations could have practical upshots, and we are especially keen to involve practitioners, including standards engineers, forensic engineers and architectures, managers in charge of safety and maintenance, policymakers who focus on upkeep and infrastructure health, and others involved in such pursuits.
Ja, underhåll och infrastruktur behöver fler forska om, skriva om, bedriva politik om.
Länkar
Jacob Hamblyn kritiserar IAEA för dess slutenhet: det tycks omöjligt att greppa organisationens historia eftersom historiker inte kan komma åt källmaterialet.
Jenna Healey skriver om partikelacceleratorer: vad händer när de läggs ner, det knepiga med att få Big Science-anläggningar att fungera mm.
Evan Hepler-Smith sammanfattar konferensen Histories of the future.
Länkar
What’s amazing, again, is not that the DOE told Ken to delete things from his book. That is somewhat expected given how the classification system works. What’s amazing is that Ken told them to shove off and published it anyway. That doesn’t happen so often, that a once-insider won’t play ball.
Alex Wellerstein skriver om fallet Ford.
Dock måste jag å det bestämdaste protestera mot selfiepinnen som sådan. Jag är helt och hållet för selfies – jag tar dem av och till själv, ensam och med vänner och ibland tilll och med ihop med mamma (85). Problemet med pinnen är att den strider mot selfiens idé. En selfie ska vara sned och vind, uppenbart tagen av en själv med utsträckt arm, och den är nästan alltid ironisk. Inte blir det så med selfiepinne. Dessutom ser man ju ut som ett fån när man går omkring med den.
Carina Burman reflekterar över selfiepinnen.
Absolute Body Control
Ikväll ska jag se Absolute Body Control i Malmö.
Några länkar
Jonas Söderström om en märklig översättning i Microsofts Officepaket.
Gustav Sjöblom bloggar läsvärt om metaforer, teknik och trafikinfrastruktur.
Lovisa Brännstedt syntes över hela Lund häromveckan.
Pennor, pennor, pennor
Jag gillar att besöka butiker som säljer pennor, papper, suddgummin, gem, anteckningsböcker, pärmar och allt annat som i engelskan gÃ¥r under beteckningen ”stationery”. En av mina favoriter i genren är Lexis här i Lund.
En annan person som har detta intresse är James Ward, som skrivit boken Adventures in stationery: A journey through your pencil case, en bok som jag inte hört talas om tidigare (än mindre läst) men som bragdes till min kännedom tack vara Catharine Morris recension.1 Boken verkar vara en intressant genomgång av högt och lågt förknippat med skrivdon och deras brukare genom århundradena, från en 4 500 år gammal linjal (Indien) gjord av elfenben (och graderad med yppersta precision, linjerna har en noggrannhet på 0.005 tum) och framåt.
Limstiftet av märke Pritt uppfanns av Wolfgang Dierichs, inspirerad av en kvinna som applicerade läppstift; en amerikansk anti-drogkampanj distribuerade blyertspennor med frasen ”too cool to do drugs” utan att reflektera över vad som händer när man vässat den nÃ¥gra gÃ¥nger – den typ av meningslöst vetande som man kan gilla att samla pÃ¥ sig verkar finnas i den här boken, vid sidan av reflektioner kring skrivdonens betydelse i vÃ¥ra liv och skrivandets materiella kulturhistoria.
Blir sugen på att läsa.
James Ward ligger förresten bakom A Boring Conference. Syftet är
The Boring Conference is a one-day celebration of the mundane, the ordinary, the obvious and the overlooked – subjects often considered trivial and pointless, but when examined more closely reveal themselves to be deeply fascinating.
[…]
People have talked about sneezing, toast, IBM tills, the sounds made by vending machines, the Shipping Forecast, barcodes, yellow lines, London shop fronts, the television programme Antiques Road Trip and the features of the Yamaha PSR-175 Portatune keyboard.
Nästa tillfälle i serien A Boring Conference går av stapeln i London 9 maj. Låter hur spännande som helst.
- Catharine Morris, ”Judy’s jungle”, TLS 20 februari, 30. [↩]
Ny synth
Första singeln med Sine City är ute. Bra och ny synth!
Backupdagen
Var kommer alla dessa dagar ifrån, undrar jag ibland. Kanelbullens dag? Räkmackans dag?
Känns överflödigt. Kanelbullar och räkmackor känns inte värdiga att ta upp det begränsade utrymme som en årligen återkommande dag, en 1/365-del av hela utrymmet av den totala verkligheten, utgör.
Något jag däremot vill stödja är den internationella backupdagen, World Back Up Day. Var försiktiga därute! Gör backup!
Tid för strävsamt, intensivt arbete
När Centralposthuset i Stockholm invigdes hösten 1903 noterade generalpostdirektören, Edvard von Krusenstjerna, att det här inte enbart var ett pampigt hus som skulle förkroppsliga ett viktigt statlig ämbetsverk, det var även avsett för nyttan, ja, en för samhället vital och central kommunikationsfunktion:
Den nya byggnaden vore bestämd för ett sträfsamt, intensivt arbete
[…] ett posthus, som till sin yttre och inre arkitektur vore värdigt Sverigs sköna hufvudstad och pÃ¥ samma gÃ¥ng i alla anordningar lämpade sig för det praktiska ändamÃ¥l, hvarför detsamma tillkommmit.”1
von Krusenstjerna var högerpolitiker, satt i riksdagen och var parallellt med verksamheten som generalpostdirektör även civilminister (post- och telegrafväsendet hade i en reform 1900 förts över till Civildepartementet). Han hade uppenbarligen viss tyngd i kommunikationstekniska sammanhang i det oscarianska Sverige, och hans uttalanden om arbetets viktiga roll för Postverket i samband med invigningen 1903 kan man ha i bakhuvudet när man tittar lite närmare på hur huset presenteras i den publikation i tre delar som gavs ut i samband med invigningen.2 När jag bläddrar i den ser jag flera tecken på tidens modernitet, där finns rikligt med vattenklosetter och elektriskt ljus, moderna lokaler som gynnade det intensiva arbete som skulle bedrivas där.
Och där finns en noggrann tid. Inne i byggnaden Ã¥terfinns urtavlor levererade av det dÃ¥ nystartade Aktiebolaget Svensk Normaltid. Urtavlorna runt om i Centralposthuset synkades med ett centralur tillhörde AB Svensk normaltid, som i sin tur stod i telegrafisk kontakt med källan till dÃ¥tidens exakta svenska tid: ett huvudur pÃ¥ Stockholms observatorium. DärifrÃ¥n skickades tidssignaler ut som gjorde att uren gick i takt. AB Svensk Normaltid sÃ¥g via sitt kronometriska nätverk till att den noggranna tiden som astronomerna vid Stockholms observatorium skapat genom observationer med meridiancirkeln som användes för att reglera observatoriets huvudur – det ingick i de assisterande astronomernas uppgifter, en av dem var förresten under en tid Hjalmar Branting, att sköta tidstjänsten – spreds till offentliga miljöer.
I en debatt i London 1908 talades det om det viktiga med tidsstandardisering där man kritiserade existensen av oprecisa klockor, ”lying clocks”, en kritik som i David Rooneys och James Nyes formulering ”appeared to resonate with a social and economic culture of ’synhrony'”. Debattörer som John Cockburn, British Science Guild, skrev i ett inlägg i The Times 1908: ”Highly desirable as individualism is in many respects, it is out of place in horology. A lying timekeeper is an abomination, and should not be tolerated. A bye-law might well be framed requiring clocks in public places to be synchronized with standard time”.
Rooney och Nye sammanfattar det hela med att ”Access to precise standard time was seen as the sine qua non of a modern metropolis and London’s status in the urban hierarchy was held to rely on its ability to capitalize on developments in standardizing time.”3
Jag tror att något liknande kan sägas om Stockholm. Noggrann tid hade inte bara en praktisk nytta utan sågs även som en självklarhet i den moderna stadsbilden. Och någonstans tycker jag det är lite fascinerande att denna modernitetens symbol emanerade ur en astronomisk praktik på Observatoriekullen som vid det laget knappast var modern alls, knappast figurerar i översikter över den moderna astronomins framsteg vid sekelskiftet 1900. Men det var en astronomisk praktik som kom i resonans med samtidens modernitetssträvanden långt bortom observatoriernas meridiancirklar och pendelur.
Att skriva tidsstandardiseringens historia innebär därmed att man öppnar upp andra lager i astronomihistorien än de som handlar om nebulosor, galaxer, spektroskopi och utforskandet av världen bortom solsystemet från Herschel till Hubble.
- Stockholms Dagblad 28 oktober 1903 [↩]
- Minnesskrift vid invigningen af nya posthuset i Stockholm den 27 oktober 1903. Stockholm: Hæggström, 1903. [↩]
- Rooney, David, och James Nye. â€â€˜Greenwich Observatory Time for the public benefit’: standard time and Victorian networks of regulationâ€. The British Journal for the History of Science 42, (mars 2009): 5–30, 8f. [↩]
HÃ¥kan Lindgren om tidningskrisen
Håkan Lindgren uppmärksammar informationsklyftan i en artikel i GP
å ena sidan finns ett hav av mer eller mindre amatörmässigt gratisskrivande, å andra sidan kvalificerad information för företag och beslutsfattare. Däremellan håller det på att bli tomt. Det som försvinner är kvalificerad omvärldsbevakning för en bred allmänhet. Här bygger vi upp just det som informationssamhället inte skulle handla om: en klasskillnad mellan en minoritet som har och en majoritet som inte har.
[…]
Om man verkligen behöver förstå vad som är på gång i världen duger inte det fantastiska överflödet av gratisinformation. Det är nog inte bara av nostalgiska skäl som företag fortsätter att prenumerera på Financial Times för 8 400 kronor om året. Och tydligen tycker McKinseys kunder att deras tjänster är värda att betala åtta miljarder dollar för. Det är vi andra som ska hålla till godo med gratis.
Aristoteles, biologen
Jag läste Armand D’Angours recension av Armand Marie Leroi, The Lagoon: How Aristotle invented science (”Lice and herons” (TLS 13 mars 2015)).
Självklart sympatiserar jag med en biolog som vill lyfta fram Aristoteles roll i vetenskapshistorien, men är inte D’Angour lite väl okritisk i sin recension när han pÃ¥stÃ¥r att Lerois projekt är en ”reappraisal of Aristotle’s place in the history of science”? Det är ju inte som om Aristoteles är osynliggjord i vetenskapshistoria.
Lerois TV-program om Aristoteles, biologen, finns på nätet: