Rebekah Higgitt skriver ett intressant inlägg om solförmörkelsekartor från tidigt 1700-tal. En kombination av avancerad astronomisk beräkningskonst, kartografi, marknader för spridning av tryck och allmänhetens intresse för spektakulära totala solförmörkelser.
Solförmörkelser
Sladdar
Hur svårt kan det vara att tillverka en iPhone-USB-kabel som håller? Jag börjar nästan tro att Apple gör icke-triviala mängder pengar på något så banalt som USB-sladdar.
Böcker om papper
Jag läste en recension av tre böcker om papper.1 Mest lovande verkar Lisa Gitelman, Paper knowledge: toward a media history of documents vara. Gitelman är mediahistoriker och Paper knowledge tycks röra sig bland högt och lågt i papprets historia:
Her first chapter studies the overlooked world of nineteenth-century job printing, the production of items such as blank books, trade cards, letter-headed papers, posters and invitations, which were usually printed on small iron hand-presses for a local market. This was a world in which you could get yourself a job as a “ruler of blank booksâ€. So much for mass production.
The next stop on Gitelman’s tour is the America of the 1930s, when scholars were worrying about how research materials were to be preserved, catalogued and made available, and about how best to circulate the fruits of their research given that academic monographs did not sell. (Plus ça change.) They responded by experimenting with numerous reproductive technologies, including carbon papers, mimeographs, hectographs, photo offsets and microfilms.
[…]
Gitelman moves on to reconstruct the culture of the humble photocopy, which is still (just about) with us, focusing on the leaking of the Pentagon papers in 1971 and the circulation of the “Commentary on the Sixth Edition Unix Operating System†(“the most photocopied document in computer scienceâ€). Her last chapter brings us to the present day, and to the PDF or “portable document format†which has become a ubiquitous element of our online experience. The PDF represents an attempt to stabilize the digital landscape, creating a visual presentation that will not vary across platforms, and so can be trusted to behave with some of the regularity and reliability of words on paper.
Scientific Babel
Ännu en recension av Michael D. Gordins Scientific Babel
Alexander von Humboldt: Kosmos
En klassiker är, som Mark Twain skrev, en bok som alla berömmer men som ingen har läst. För mig är Kosmos en sådan bok. Funderar därför på att göra den till sommarens läsprojekt.
Här är jag, en idé- och lärdomshistoriker mitt uppe i karriären, och jag har fortfarande inte läst Kosmos. Så kan vi ju inte ha det: gör om, gör rätt!
Pet Shop Boys
Lyssnar ännu en gång på The London Ear och deras PSB special. Hur bra kan det bli?
Paketeringsleda
Jag är sÃ¥ innerligt trött pÃ¥, men samtidigt som idéhistoriker även intresserad av, det varumärkesarbete som pÃ¥gÃ¥r i gränslanden mellan näringsliv, utbildningssektorn och forskning. Det finns pÃ¥ de allra flesta hÃ¥ll – igÃ¥r disputerade Fredrick Backman vid UmeÃ¥ universitet pÃ¥ en avhandling om hur Kiruna blivit ”Rymdstaden Kiruna” – men här i Lund tycks det som om paketeringsprosan växer till sÃ¥ att det knakar. Till den lista över lundarelaterade begrepp som jag tidigare pekat pÃ¥ läggs nu @Ideon, som enligt Thomas Frostberg förorsakat stor debatt. Genom att lägga till ett @ framför Ideon har man försökt sätta ihop en lösning som ”öppnar upp varumärket för nya aktörer i nordöstra Lund”. @Ideon ”kommer att läggas i ett paraply ovanför parterna i avtalet. Men vi är inte klara med i vilken bolags- och organisationsform det blir”.
Hade jag haft en marknadsföringsbyrå hade jag förstås avrått å det bestämdaste från att använda @-tecknet i de här sammanhangen. Det signalerar e-mail och 90- eller 00-tal. Kör med # istället! Om jag haft en sådan byrå hade jag säkert kunnat skicka en faktura på 250 000 kronor, nu bjuder jag på det gratis.
Ser man till nÃ¥gra av de tongivande deltagarna i arbetet nämns en avsiktsförklaring som inkluderar ”fastighetsägarna av företagshotellen i nordöstra Lund – Wihlborgs, Briggen och Vasakronan – samt Medicon Village, Region SkÃ¥ne, Lunds kommun och Lunds universitet.” En ganska tydlig karta över vÃ¥r tids sammanblandning av offentligt och privat, där en rejäl dos skattefinansierade medel ingÃ¥r – som vanligt när det gäller den nya hajpekonomin sÃ¥ är det inte sÃ¥ enkelt som att företag gÃ¥r med vinst och betalar in skatt till det allmänna, de skall snarare fÃ¥ stöd av den offentliga sektorn.
Som anställd vid Lunds universitet kan man ju undra över hur stor del av vår budget går till sådana här aktiviteter. Det rör sig förmodligen om inte försumbara summor, pengar som istället kunde gått till att anställa lektorer som undervisar studenter och anställa doktorander och postdocs som bedriver forskning.
Se vidare Rasmus Fleischers inlägg om varumärkesbyggandet kring Stockholm.
(Parentetiskt sagt: Edison Park, Gateway, Lundaporten och Science Village Scandinavia – som inte bara är ett varumärke utan även ett aktiebolag ägt av Lunds universitet, Lunds stad och Region SkÃ¥ne med syfte att verka inom omrÃ¥det stadsbyggnad och forskningspolitiskt varumärkesbyggande – kan även läggas till listan.)
Leendets revolution
Jag läste Patrice Higonnets recension av Colin Jones, The Smile Revolution in Eighteenth-Century Paris.1 Här lär man sig att Ludvig XIV hade så dåliga tänder att han sällan eller aldrig log, vilket blev en norm som spreds i samhället; ordet för tandläkare, dentiste, myntades 1728 och betecknar ett yrke som var big business i franskt 1700-tal (en uppsättning löständer kunde kosta tre arbetarårslöner) och så vidare. Tandvårdens vetenskapshistoria och tandhälsans relation till politik, kultur och ikonografi: tja, varför inte? Det tycks i varje fall Colin Jones mena i en bok som försöker besvara frågan om vem som log och varför.
Förlaget har lagt upp video om författaren och boken:
- Patrice Higonnet, ”Sans teeth”, TLS 23 januari 2015, 28f. [↩]
Det kom ett paket från Totalförsvarets forskningsinstitut
När man arbetar med framtidsstudiernas historia möter man material av de mest skilda slag. En materialkategori är rapporter skrivna inom ramen för forskningsprojekt eller som ett led i olika myndigheters och organisationers arbete. En annan är böcker som gick ut i stora upplagor och tycks ha varit, under en tid, mycket omtalade i den offentliga debatten, under den tid dÃ¥ framtidsstudier verkligen var i ropet; det som Johan Asplund kallade för den ”futurologiska bokfloden”.1 Den bokhistoriska kontrasten är ganska slÃ¥ende mellan dessa materialkategorier.
Åren kring 1970 var Försvarets forskningsanstalt väldigt aktivt inom framtidsstudier, vilket genererade en mängd rapporter. Döm om min förvåning när det visade sig att FOA:s fyrtio år eller mer gamla rapporter fortfarande är möjliga att beställa från myndigheten, de lagerhålls och levereras snabbt. Någonstans har dessa maskinskrivna stencilerade rapporter förvarats istället för att makuleras; ett slags långsiktighet som bör uppmuntras.
All heder åt Totalförsvarets forskningsinstitut som på detta sätt fortfarande tillgängliggör det som skattebetalarna en gång för länge sedan finansierade.
Jag har försökt beställa en rapport av liknande karaktär från IVA; de har inte ens svarat på mail. FOI-IVA 1-0.
Update Några telefonsamtal senare och nu har även IVA levererat sin rapport. FOI-IVA 1-1. Imponerande att de fortfarande lagerför såhär gamla stencilrapporter!
- Johan Asplund, Teorier om framtiden (Stockholm: Liber förlag, 1979). [↩]
Aristoteles på svenska
Jag hittade ett ställe i Aristoteles som jag eventuellt kommer ha med som citat i en av mina texter. Texten jag använder – The Revised Oxford Translation, utgiven av Jonathan Barnes – har jag inga problem med (som om jag skulle kunna hitta problem med en Aristotelesöversättning, modernhistoriker utan kunskap i klassiska sprÃ¥k som jag är …). Men jag tyckte att det känns lite fel att citera Aristoteles pÃ¥ engelska i min svensksprÃ¥kiga text och började kolla runt efter en svensk översättning av den aktuella texten: det verkar inte finnas nÃ¥gon sÃ¥dan.
Märkligt. Varför finns inte Aristoteles samlade verk på svenska? Det finns ju samlade verk på svenska av Nietzsche och Platon.
Klas-Göran Karlsson om kultursidorna
Den allra viktigaste är måhända att akademiska forskare och lärare inte längre har några fora för att föra ut sina kunskaper, perspektiv och resultat i samhället, om de inte håller till godo med de akademiska tidskrifter som ges ut för de närmaste sörjande och snart dör sotdöden av brist på ekonomiska resurser.
I ett blogginlägg kritiserar Klas-Göran Karlsson kultursidornas förfall vad gäller debatt och recensioner av facklitteratur. Och i sak har han rätt. Sakprosan är trängd pÃ¥ kultursidorna, fÃ¥ universitetspersoner skriver där. Saken har pÃ¥pekats – med liten effekt – av bland andra Fredrik Persson
Men jag undrar om jag inte ändÃ¥ är lite mer optimist än Klas-Göran Karlsson. Om man kan tänka sig att söka sig bortom SvD, DN och Sydis, vill säga. Dels bloggosfären – som han i och för sig nämner som en möjlighet där det inte sällan förs en debatt där akademiker kan komma till tals i en offentlighet utan tvÃ¥ngströjor av typen ”max 2000 tecken”. Dels en flora av tidskrifter som tagit över mycket av den diskussion och bevakning av sakprosa som dagstidningarnas kultursidor annars kunde vara plattform för. Tidskriftsgenren har, upplever jag det som, snarast växt till sig under det senaste Ã¥rtiondet.
Marginalanteckningar
Jag läser Birgitta Odéns promemoria till arbetsgruppen för framtidsforskning, det som via Att välja framtid (SOU 1972:59) ledde fram till att Sekretariatet för framtidsstudier inrättades.1 I texten – ”denna rapport som min man spydigt kallade ’Birgittas röda helvete'”2 – tar Odén framför allt fasta på värderingar, värderingsförändringar och möjligheten eller omöjligheten att förutsäga sådana förändringar.
I en forskningsöversikt i början av rapporten går Odén igenom hur värdefrågorna tacklats av olika delar av framtidsforskningen: teknologisk, ekologisk och samhällsvetenskaplig/humanistisk futurologi, vid futurologiska konferenser samt inom svenska framtidsstudier. I avsnittet om teknologisk futurologi noterar Birgitta Odén att arbetet med tekniska prognoser inom bland annat OECD var en tidig del av de futurologiska studierna och att där var värderingsfrågorna underordnade till en början, men att de på senare tid kommit att ta allt större utrymme. Explicit nämner hon Jantsch som analyserat samhällsutvecklingen sålunda att industrin ”fungerat som innovationsfaktor för ett antal viktiga värderingsförändringar – som exempel nämns internationalism och tvärvetenskaplighet – och han drar av detta slutsatsen, att teknologin kan leverera positiva bidrag till värdeproblematiken.” (s 11)
Industrin som aktiv deltagare i värderingsförändringar? Nej tack, replikerar Odén, det strider mot ”demokratiska grundprinciper” och behöver beaktas och bemötas. Här ser vi tydligt hur den framtidsforskning som formerades kring det politiska etablissemanget, enkannerligen socialdemokratin, reagerar på vad man ser som alltför mycket inflytande från det privata näringslivet på vitala samhällsförändringar som borde vara den rena politikens domän. Man menar, och är rädd för, att industrin kan använda futurologin som politisk proxy. Och det var en kanske inte helt ogrundad rädsla, givet den höga grad av futurologisk aktivitet som utvecklats inom näringsliv och industrinära organisationer som IVA åren efter 1965.
Någon läsare före mig, förmodligen samtida med rapporten snarare än en senkommen historiker som jag själv, noterar i marginalen på UB:s exemplar av promemorian ”det är den ju redan!” bredvid rapportförfattarens formulering om att industrin agerar planerare för samhället. Här, i denna marginalanteckning, fångas en av de samhälleliga konflikter som rymdes inom framtidsstudierna: vem skall vara en drivande kraft när samhället omdanas genom planering?
Inte första gången som marginalanteckningar dyker upp i mitt arbete.
- Birgitta Odén, Planering, värdestruktur och demokratisk participation: ett försök till tvärvetenskaplig problembeskrivning, Ds Ju 1972:27 (Stockholm: Justitiedep., 1972). [↩]
- Birgitta Odén, ”Historia och framtid. Föredrag vid Lunds universitetshistoriska sällskaps årsmöte”, i Den mångfaldiga historien: tio historiker om forskningen inför framtiden, red. Roger Qvarsell och Bengt Sandin (Lund: Historiska media, 2000), 215-233, 220. [↩]
Det är viktigt att vila
I’m constantly amazed at how, in the past, the idea that four or five hours or really focused work was a solid day for the thinker or artist was the conventional wisdom– and how thoroughly we’ve forgotten it.
Saker och ting ändrar sig tydligen.
Alex Soojung-Kim Pangs nya bokprojekt handlar om betydelsen av att vila.
Att segla på solljuset
Jag läser Patrick McCray, The Visioneers: How a group of elite scientists pursued space colonies, nanotechnologies, and a limitless future (Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2013). Är halvvägs in i boken och den är intressant, bland annat för att den komplicerar bilden av 1970-talet och synen på teknisk utveckling efter Limits to growth.
En av alla de små trådar som McCray väver in i sin berättelse är den om rymdfarkoster som seglar genom solsystemet. Kompletteringsläs här.
William Gibson
It’s harder to imagine the past that went away than it is to imagine the future. What we were prior to our latest batch of technology is, in a way, unknowable. It would be harder to accurately imagine what New York City was like the day before the advent of broadcast television than to imagine what it will be like after life-size broadcast holography comes online. But actually the New York without the television is more mysterious, because we’ve already been there and nobody paid any attention. That world is gone.
My great-grandfather was born into a world where there was no recorded music. It’s very, very difficult to conceive of a world in which there is no possibility of audio recording at all. Some people were extremely upset by the first Edison recordings. It nauseated them, terrified them. It sounded like the devil, they said, this evil unnatural technology that offered the potential of hearing the dead speak. We don’t think about that when we’re driving somewhere and turn on the radio. We take it for granted.
Bra intervju med William Gibson i The Paris Review.