Nätet och musikindustrin

Adam Curry skriver om olika strategier för marknadsföring av musik. Jag tycker det ligger mycket i det han säger. PÃ¥ min dator har jag en lista – i det suveräna gula-papperslappar-fast-pÃ¥-dator-programmet Stickies – med en massa musik som jag funderar pÃ¥ att köpa. Informationen kommer frÃ¥n mitt lyssnande pÃ¥ nätradion SomaFM (som ju även var en favorit hosFredrik pÃ¥ mulli.nu). SomaFM spelade en massa band som jag aldrig hört tidigare. Brukade ha musiken pÃ¥ i bakgrunden när jag jobbade; när det kom nÃ¥gon häftig lÃ¥t skrev jag ner den. Nästa gÃ¥ng man beställde skivor kunde man kika pÃ¥ listan. Men den här gratisspridningen av musik sköts ned av aktivister knutna till amerikanska skivbolag och copyrightfundamentalister. Förmodligen förlorar skivindustrin pengar pÃ¥ att förbjuda en sÃ¥dan här nätspridning; de förlorar definitivt cred.

Adam Curry:

Springsteen Protects His New CD’s Online in an Old-Fashioned Way. Bruce Springsteen has thwarted prerelease of his music on the Internet not through digital protection or online policing, but with an old-fashioned lock-and-key approach. I’m listening to ”The Rising” as we speak, someone ripped it somehow and I got it off the GNUtella network.

I think this ’old fashioned’ approach will beget old fashioned results.

Instead I would suggestion seeding the market with good quality mp3s and lyrics. Make it easy for people to buy your CD (paypal would work for me). The NYT story compares the Boss’ strategy to the unplanned leak and success story of Eminems’ latest CD [Adam Curry: Adam Curry’s Weblog]

Det här inlägget postades i Kultur. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.