Thomas Kaiserfeld skriver om hur man hanterade pesten 1711 på Lunds universitet. Nedstängning och något slag predigital version av undervisning med social distansering.
Björn Billing recenserar Lukas Rieppel, Assembling the Dinosaur: Fossil Hunters, Tycoons, and the Making of a Spectacle Harvard University Press, 2019. Bra recension, intressant ämne!
Thomas Lennartsson recenserar Trevor Pinch och Frank Trocco. Analog days: the invention and impact of the Moog synthesizer. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2002. Bra recension om en bok jag inte läst. Men jag hörde en gång Trevor Pinch ge en keynoteföreläsning (500 meter under marken, i en aula nere i gruvan i Kiruna på TVHD 2019) om just synthar. Det som blev tydligt då var att det tycks finnas mer än en historia om syntharnas 1970-tal, och att Pinch var mer inne på Keith Emerson än Florian Schneider, om man säger så.
Lustans Lakejer spelar på KB ikväll! Klicka in här för att se spelningen!
Tack för tipsandet! 🙂 Bra att du nämner att det finns olika spÃ¥r när man ska berätta om syntharnas 70-tal, och kul att du kontrasterar just Emerson med Schneider. Pinch & Troccos fokus ligger ju väldigt mycket pÃ¥ den amerikanska kontinenten, med ett par utsvävningar till England och EMS’ synthar. Även om Emerson var britt blir perspektivet ändÃ¥ i boken amerikanskt, eftersom fokus ligger pÃ¥ hans interaktion med Moog. Författarna nämner, vill jag minnas, i en fotnot i det avslutande kapitlet att de tyvärr har utelämnat mycket som hände i Europa, och specifikt Tyskland, under denna tid, men att de var tvungna för att mängden material skulle vara hanterbar. Jag *gissar* pÃ¥ att om man hade tittat mer pÃ¥ utvecklingen i Europa, sÃ¥ hade man funnit fler kopplingar till konstmusiken (även om det verkar finnas pÃ¥fallande mÃ¥nga sÃ¥dana i USA vid denna tidpunkt ocksÃ¥, i alla fall tidigt under perioden), universiteten (även om det – Ã¥terigen – fanns sÃ¥dana kopplingar i USA) och de statliga radiokanalerna och deras bihang (vilket jag tror var unikt för Europa).