Sony och datorspelens etik

Sony har patenterat begreppet ”Shock and awe”. [adland] De kommer använda det som namn pÃ¥ ett datorspel.

Smaklöst och fascinerande. Klart är att den dagen någon skriver datorspelens idéhistoria kommer man kunna hitta mängder med intressanta länkar mellan spelen och dagens politik, teknologi, ideologi osv. Därmed borde fler humanister arbeta med den här typen av material, istället för att gräva ner sig i finkultur, som många gör. Visst, vi har Johan Svedjedal och några till. (En bekant till mig skriver tex doktorsavhandling i litteraturvetenskap/film om Hellraiser. Yeah!) Men det behövs fler!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Sony och datorspelens etik

  1. Vad de har gjort är att registrera varumärket Shock and Awe, inte patenterat det. Inte riktigt samma sak. Verkar som om ursprungskällan Guardian slarvade med ordvalet i rapporteringen av denna nyhet.

  2. åsk skriver:

    Nu har dessutom Sony sagt att de tydligen ”jumped the gun” lite där och bett om ursäkt för idén. Hur det blir med datorspelet förtäller inte historien. (Guardian i torsdags)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.