Igår gästades vetenskapshistoriska gruppen av Solveig Jülich som presenterade sin mycket intressanta doktorsavhandling Skuggor av sanning: Tidig svensk radiologi och visuell kultur. Hon visar på de många band som förknippar den vetenskapliga världen med kulturen i övrigt, hur vetenskapen är inbäddad i en kultur med dess värderingar. Bland annat siktar Jülich in sig på hur medicinarna tillhör sin samtids visuella kultur, röntgenpraktikens arbetsdelning (manliga läkare, kvinnliga röntgenassistenter) samt vilken betydelse det populära fältet kan ha för att befästa en vetenskaplig teknik.
Tidigt drömde medicinarna om etablerandet av en mekanisk objektivitet – röntgenplÃ¥tarna skulle pÃ¥ ett mekaniskt och entydigt sätt ge kunskap om människokroppens inre. Senare visade det sig att detta ideal var just ett ideal; medicinarens tränade blick, det tolkande subjektet, behövdes fortfarande för att fÃ¥ tekniken att fungera. Därmed anknyter Jülich till en forskningstradition där vetenskapshistoriker som Lorraine Daston och Peter Galison knyter bildanvändning till objektivitetsideal inom vetenskapen.
Här finns spikningsbladet som pdf.
Jülich föreläser på Nobelmuseet i Stockholm den 7 november.
Think simple. Learn different. Macinstruct.net